Friday, August 27, 2010

Menyentuh Hati 1

InsyaAllah dalam kita mengejar impian utk mendapatkan Malam Lailatur Qadr, ape kata kta duduk2 n berfikir sejenak tanggungjawab kita sbg hambaNya..

dah nak fly kan?? jom kita kebalkan dada dgn ilmu sbg bekalan!! jom berlumba nak?
fastabiqul khairat..


"
Dan org2 yg berjihad utk mencari keredhaan Kami,sungguh akan Kami tunjukkan jalan2 Kami" (Al-Ankabut:69)

Sbg seorng da'i atau da'iyah, kta perlukan skill2 hebat utk menyentuh hati mad'u kita.. tp, before dat, diri kita mcm mn?

Cube tanya blk soalan2 nie pd diri kita :

1. Setiap hari, brpa kali kita dah bwt amalan
SUNAT ? Tahajud? Dhuha? Rawatib? Hajat? Witir? Istikharah? Taubat?

Wah!! Banyaknya! Allah baek sungguh cos dgn pelbagai cara dia nak bg pahala pd kita.. Jom rebut!! Sape cepat n ikhlas, org 2 pst dapat.. =)

2. Dah
MENGAJI brp page Al-Quran hari ni? jom2 berlumba2 hbskan Al-quran smbil memahami tafsirnya..

3. Ada bwt maksiat/
DOSA x hari nie? Facebook? TV? Tdo?

Haih.. Sbg da'ie, kita kene tinggalkan jahiliyah 2.. ingat SJ? Kalo lupe, jom ingat2 balik!! Dah nak fly nie.. Kat sna, lg bnyk jahiliyah..


"B
ersiap dan berbuatlah.. Jgn menunggu datangnya esok hari.. Kerna boleh jadi engkau tidak mampu membuat apa2 pd esok hari.." - Pak Cik Hassan =)

Pak cik Hassan jga ada berkata :

"
Di setiap kota trdpt pusat pembangkit tenaga elektrik.. Para pegawai memasang tiang dan kabel d seluruh kota.. Setelah itu, aliran elektrik masuk ke rumah2, pabrik2 dan tempat2 lain.. Jika aliran tersebut kita matikan dari pusat pembangkitnya, nescaya seluruh penjuru kota akan gelap gelita.. Padahal saat itu tenaga elektrik ada dan tersimpan di pusat pembangkit elektrik, hanya sahaja tenaga itu tdk dimanfaatkan.."

Jd, agak2 kita nie layak x utk menjadi pegawai pembawa elektrik 2?

Allah telah memberikan kita Al-Quran (pusat pembangkit elektrik) utk disampaikan pd mad'u kita..

Jom kita memanahkan diri kita dgn tenaga elektrik tu n then, kita bersentuhan dgn org len supaya mereka jga terkena elektrik tu.. he3.. Lama2 kita akan nampak panahan elektrik saling memanah non-stop dlm kalangan manusia!!


"Sesungguhnya telah datang kpd kalian cahaya daripada Allah, dan kitab yg menerangkan.. Dengan kitab itulah Allah menunjuki org2 yg mengikuti keredhaanNya, dan dgn kitab itu pula Allah mengeluarkan mereka daripada gelap gulita kepada cahaya yg terang benderang dgn seizinNya dan menunjuki mereka ke arah jalan yg lurus.. "
(Al-Maidah :15-16)


Ingat yer.. dalam 'menyentuh hati' org len, kita sbg da'ie hrs ingat bahawa kita dalam proses memberi hadiah pd org len.. maka, kta hrs mempertimbangkan hadiah ape yg hndk diberikan dan bagaimana cara utk memberikannya.. (taktik sbg da'ie 2) =)

Kenyataan hari ini adalah mimpi hari kelmarin, dan impian hari ini adalah kenyataan hari esok..

JANGAN PUTUS ASA!!

No comments:

Post a Comment