Thursday, August 19, 2010

Life's a chess game

Sudah lama nak menyumbang, tapi hari ni baru Allah gerakkan hati (dan idea dan tangan) untuk menulis post yang pertama-tama sekali. Alhamdulillah, masuk hari ni dah 9 hari kita berpuasa. Adik-berasik ada yg tinggal tak?? Haha...Mungkin kita boleh amek masa sekejap untuk muhasabah diri dah berapa banyak ratio masa yang kita amek untuk grab pahala2 mencurah-curah ke ladang gandum yang ada dalam bulan ni... Hmmm...


Dalam nak menunggu waktu berbukak ni, sajala saya gatal2 tangan dan mulut nak berkongsi something. Something yang mungkin cliche, tapi bagi saya ia satu peingatan yanhg amat2 menyentuh hati + perasaan +kalbu gitu. Okay first, nak citer dulu perasaan dan gelodak jiwa nan melanda sejak beberapa minggu ni: Rasanya, semua orang tengah risau atau at least risau sangat pasal uni semua. Yes, saya pon tak terkecuali walaupun dah ada offer sume jika nak di bandingkan dengan kawan2 yang lagi hard core ujian yang dorg terima.

Fitrah kita manusia, kita cepat lemah. Dan tak ada sapa yang boleh nafikan. Dan selemah-lemah manusia, kita masih ada Maha Kuat yang sentiasa mendengar rintihan hamba-hambanya. Ada masalah kita berdoa, tak ada masalah pon kita berdoa dan bersyukur teramat kat Dia. Suatu hari ni, terasa sangat2 yang kenapa lambat sangat bantuan Allah datang. Selfish kan saya? Hahaha...

Banyak kali cuba pujuk diri supaya bersabar (azam puasa taun ni - nak latih sabar sebab panas baran sangat) tapi kadang2 tewas gak ngan perasaan sendiri. Dan akhornya rasa berdosanya aku ni sebab sampai hati bersangka buruk dengan Allah, Tuhan yang menciptakan countless nkmat untuk kita kat atas muka bumi ni.

Nak dijadikan cerita, tengah meng'stalk' cikgu sekolah rendah di Facebook (tu keje kau ye!), terbaca blog seseorang ni yang di link di fb. Sangat mengena (pok!) dengan gelodak jiwa nan melanda di hati ni. Klik sini untuk baca. WAJIB BACA DULU TAW!

MasyaAllah bila baca, rasa diri ni selfish sangat. Sangat indah percaturan Allah kan, kita je yang x sabar, macamlah doa kita je yang ada kat dunia, macamlah kita je yang hidup sorg2 kat sini. Bak kata seseorang, the world does not revolve around you. But now i can confidently say Allah is making u and the world revolve to answer one's prayer. Best part yang dia kata :

"Allah SWT Maha Berkuasa. Allah SWT Maha Mampu jika Allah SWT ingin terus memakbulkan permintaan semua makhlukNya secara serentak.

Tetapi aturan Allah SWT akan dipandang pelik pada pandangan manusia dan pasti sukar untuk kita menerima aturan sedemikian apabila Saya dan Ahmad berjumpa Ali pada waktu yang sama tetapi berlainan tempat. Atau saya sihat dan sakit dalam masa yang sama. Atau juga saya bercuti di Perak dan dalam masa yang sama saya berjumpa dengan doktor di Selangor.

Aturan Allah SWT komplek dan sangat cantik. Kerana itu satu persatu kejadian perlu mengikut urutan dengan teratur."

Jadi, BERSABARLAH kawan2, Allah dengar doa2 kita dan masanya akan tiba jugak. Macam main chess jugak la kot, dalam nak cekmek tu, mesti la ada buah kena jalan dulu, kena makan la etcetera2. Memerlukan percaturan yang teliti. Just bayangkan diri anda sebagai pawn @ knight @ bishop @ castle @ queen @ king di mana turn kita pasti akan sampai jugak ( Unless dah cekmek awal2 kan....).


Last word, saya doakan kawan2 saya mendapat apa yang terbaik untuk mereka no matter where they are and what we are today is the bestest gift that Allah gives to us. Salam Ramadan Mubarak!!! (=^.^=)

p/s: Saya rindu masa2 kita makan dalam talam ngan kak yana especially bila kak yana kena paksa mkn ngan kita.

p/ss: Sorila kalau serabut bila baca. Saya bukan penulis yang baik. Ngee~

5 comments:

  1. tu namanya hook.
    ada kot sket2. bce smpai habis.

    ReplyDelete
  2. huu. like like.

    life's like a chess game huh? benar..dirancangnya kehidupan kita tu satu per satu.

    teringat kata2 ni..
    manusia yang bijak bukannya memikirkan apa yang hendak dilakukannya hari ni...tetapi memikirkan apa yang diaturkan Allah untuknya...

    sumber? tgh mencari balik.

    ReplyDelete
  3. a ah.. Allah is da best place utk kte berbicara n berkata2 dgnNya..

    Fara prnh bg kata2 nie pd seorng shbt fara yg menghadapi mslh pd saat2 ini..

    "doalah sepuas2 nya kita pd Allah krn Dia x prnh jemu mendengar doa2 kta sehingga kta sndri yg rasa penat n jemu utk berdoa pdNya.. n kte prlu rasa kuat sprt pejuang2 dlm Peperangan Badar yg x putus2 berdoa pd Allah agar diturunkan bantuan.." (hrp2 shbt fara trsbt dpt kuat mnghdpi ujian hdp ini)

    ReplyDelete
  4. subhanallah.!!! sgt suka link tu...:)
    jazakillahukhair...bedah..n_n

    ReplyDelete